בר ד"ר אלברט וקטה

אלברט נולד ב- 4.4.1988 בשטטין , מחוז פורמן בגרמניה.

קטה לבית פרייער נולדה ב- 21.5.1985 בשטטין.

בית הוריה היה אמיד. אביה היה רופא ממשלתי מכובד ונאמן למולדת הגרמנית אבל הקפיד לקיים את מנהגי היהדות והחגים.

בנעוריו היה אלברט חבר בתנועת "בְּלָאוּ וייס"[1]. בשנת 1905 ייסד יחד עם חבריו את אגודת "צעירי הרצל" אשר דגלה בציונות. נושא הציונות נגד את השקפת הוריו ואנשי הקהילה.  בסיום לימודיו בגימנסיה ,למד משפטים וקיבל תואר ד"ר למשפטים.

קטה גם היא הייתה חברה בתנועת "בלאו וייס" ועם סיום לימודיה התיכוניים , פנתה לפי דרישת הוריה ללימודי הוראה לגיל הרך . בהשפעת אחיה קורט גברה התעניינותה באומנות וציונות ולאחר שנת לימודי הוראה למדה אומנות במינכן ובווימר.

1917 – נשא לאישה את קטה פרייער והקימו את ביתם בברלין,

שם גם קיבל מקום עבודה.

ביתם היה מרכז חברתי ציוני ונערכו בו מפגשים חברתיים בנושא. אלברט וקטה למדו עברית והיו בקשר עם מנהיגי ציוניים ותנועת הפועלים בארץ ישראל (אז פלשתינה). יחדיו יצרו תיאטרון בובות תנכי, אותו הרבו להציג בפני ילדים ובאירועים ברחבי הקהילות היהודיות.  קטה כאומנית יצרה את הדמויות מסיפורי המקרא ואלברט בכישרונו המבורך כתב את הסיפורים בחרוזים.

בין מכריה של קטה היה ד"ר זיגפריד להמן, מייסד כפר הנוער "בן שמן"[2] ובהשפעתו הצטרפה לעמותה למען "בן שמן" שפעלה בארצות שונות. בשנת 1930 נסעה לחצי שנה לכפר "בן שמן" ולימדה ציור ומלאכה.

בשנת 1933 עם עליית היטלר לשלטון, עזבו בני הזוג את גרמניה ועלו לפלשתינה יחד עם שני ילדיהם גבריאל ורחל. קטה עלתה עם שני ילדיה, ד"ר אלברט עלה מספר חודשים אחריה. קטה לימדה ציור ומלאכה בבן שמן וטיפלה בילדים שעלו מגרמניה.

לאחר שהמשפחה התאחדה , הם עברו להתגורר בחיפה. אלברט קיבל משרת עו"ד בחברת "הסְנֶה"[3].

בשנת 1935 בנו את ביתם ברחוב דגניה 14 בקריית ביאליק.

קטה לימדה ציור ומלאכה במוסד "אהבה"[4] ולאחר מכן בקריית ביאליק וגם בקריית חיים. כמו כן הרצתה בסמינרים, בבתי הספר וגם בביתה. כל ימיה עסקה באומנות. היא ציירה, פיסלה בקרמיקה , יצרה בובות ולימים עסקה בהוראה והדריכה מורות לאומנות , העבירה הרצאות וחוגי אומנות  עד מותה בשיבה טובה.

אלברט היה פעיל מאד, אירגן מסיבות ותרם מההומור והכישרון החריזה שלו. בביתם נערכו מפגשים חברתיים והרצאות.  במשך כל שנותיו בארץ היה חבר באגודת המשוטטים שערכה טיולים רחבי הארץ.

אלברט עסק בשפיטה בהתנדבות בקריית ביאליק.

לאחר מותו של אלברט עברה קטה לגור בקיבוץ כברי[5], שם חיה בּיתם  רחל.

אלברט נפטר ב – 8.8.1975

קטה נפטרה ב- 29.7.1988

אלברט וקטה קבורים בבית העלמין , קיבוץ כברי


[1] בלאוּ-וייס הייתה תנועת נוער יהודית בגרמניה. התנועה נוסדה ב-1912 בראשות ד"ר יוסף מרכוס, וייעדה עצמה לבניהם ובנותיהם של משפחות מתבוללות, שהיו מעוניינים בתנועת נוער כללית, אבל נדחו על ידי תנועות הנוער הלאומיות הגרמניות שסירבו לקבל יהודים לשורותיהן

[2] כפר הנוער בן שמן הוקם בשנת 1927 על ידי ד"ר להמן. משנתו החינוכית של ד"ר להמן דגלה בחינוך איכותי וערכי מוסר אוניברסאליים, זיקה לאדמת המולדת ושיתופיות מתוך מטרה להנחיל לנוער ערכי ציונות, עבודת אדמה וכבוד לאדם. 

[3] הסנה, חברה ישראלית לביטוח הייתה חברת ביטוח שפעלה בארץ ישראל ואחר כך בישראל בין השנים 1924 ל-1992

[4] כפר ילדים ונוער "אהבה" הוא כפר נוער הנמצא בכפר ביאליק הסמוך לקריית ביאליק. נוסד ב-1914 בברלין, נתן מחסה לילדים יהודים יתומים. עם העברתו לארץ ישראל, ב-1935, עבר לנווה שאנן בחיפה והחל לקלוט במסגרת עליית הנוער ילדים שעלו מגרמניה. בשנת 1936 עבר למבנה הקבע בקריית ביאליק. במהלך השנים שינה ייעודו לקליטת ילדים ממשפחות נפגעי המלחמות השונות. מ-1960 מטפל הכפר בילדים המגיעים משכבות מצוקה בישראל.

[5] כַּבְּרִי הוא קיבוץ בגליל המערבי, כארבעה ק"מ ממזרח לנהריה. שייך לתנועה הקיבוצית ובעבר השתייך לתק"ם. שמו של הקיבוץ הוא כשם הכפר הערבי אל-כאברי שחרב במלחמת העצמאות.

אהבתם את התוכן? שתפו אותו

משפחות נוספות שיכולות לעניין אותך